Sanger

Porsgrunds Sangforening

Reportoar:

Koret har et meget variert reportoar, som spenner fra Evert Taube til religiøse julesanger.

Den første CD-en

Våren 2007 gikk Porsgrunds Sangforening i platestudio for å spille inn en CD. Dette skulle være Sangforeningens gave til Porsgrunn by i anledning 200- års jubileet, samt alle porsgrunnspatrioter hjemme og ute.

Utvalget av sanger er variert og spiller fra det religiøse, via folkeviser til det mer moderne og populære, men også høytidsstemte. Porsgrunnssangen er særs sentral, og vi valgte derfor å kalle CD- en ” – der elven seg slynger – ”. Tittelen er hentet fra første vers, og Sangforeningen synger alle seks versene i Finn Skotners arrangement for firstemt mannskor.

Porsgrunds Sangforening talte på dette tidspunkt 16 medlemmer. Til å hjelpe oss med noen av sangene søkte vi støtte hos pianisten Trond Kleven, som velvillig stilte sine kvaliteter til disposisjon på tre av de 13 sangene. Den som hevet og senket taktstokken, var vår faste dirigent, Kjell Frigstad.

Den andre CD-en

I 2008 inngikk Porsgrunds Sangforening et spennende samarbeid med trubaduren Ivar Skifjeld fra Skien. Dette samarbeidet utviklet seg fra konserter i grenlandsbyene til tanken om å lage en felles CD.

Våren 2009 gikk vi på ny i studio. Denne gangen med klare tanker om å lage en CD bestående av sanger og musikk hentet fra Evert Taubes viseverden. Medlemstallet var på dette tidspunktet øket til 25 voksne mannfolk. For å støtte oss musikalsk fikk vi hjelp av Espen Gjelstad Gundersen på tangentinstrumenter og Tord Samdal med kontrabass og korsang.

Fra et rikholdig repertoar valgte vi til sammen 16 sanger. Vår dirigent, Kjell Frigstad, tok ansvaret for korsangene mens Ivar Skifjeld for sin del plukket fire solosanger. Dernest ble vi så enige om åtte fellessanger som visedirigent Birger Giskehaug organiserte.

Her er noen smakebiter:

Så länge skutan kan gå